Hammer Museum, Los Angeles

Event

Degas à l'Opéra

Exhibition, concert

Musée d'Orsay

from 24 September 2019 to 19 January 2020

Degas à l'Opéra

Musée d'Orsay - from 24 September 2019 to 19 January 2020

Synopsis

Throughout his career, from his debut in the 1860s to his final works after 1900, Degas made the Opera the focal point of his output. It was his “own room”. He explores the theatre’s various spaces (auditorium and stage, boxes, foyers, and dance studios) and follows those who frequent them: dancers, singers, orchestral musicians, audience members, and black-attired subscribers lurking in the wings. This closed world is a microcosm of infinite possibilities allowing all manner of experimentations: multiple points of view, contrasts of lighting, the study of motion and the precision of movement. This is the first exhibition to consider the Opera as a whole, examining not only Degas’ passionate relationship with the House and his musical tastes, but also the infinite resources of this marvellous “toolbox”. The work of a truly great artist offers us the portrait of the Paris Opera in the 19th century. This exhibition is organised by the Musée d’Orsay and the National Gallery of Art in Washington.

Media

  • Degas at the Opera

    Degas at the Opera

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© Washington, DC, The National Gallery of Art – NGA IMAGES

Degas at the Opera

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A conversation with Henri Loyrette

5:30 min

Degas at the Opera

By Solène Souriau

All his life, Edgar Degas remained passionate about the world of the Opera. Initiated to music by his father at an early age, a great ballet lover and above all a regular spectator at the Le Peletier opera house, the painter roamed the house for more than forty years, both in the auditorium and backstage. In the exhibition "Degas at the Opera", the Musée d'Orsay, in partnership with the Paris Opera, looks back on this intense relationship in which the institution was an inexhaustible source in the painter's quest for experimentation and renewal. Octave Magazine met Henri Loyrette, general curator of the exhibition.

Partners

Commissariat

  • Commissaire général
    Henri Loyrette
  • Commissaires
    Leïla Jarbouai et Marine Kisiel, conservatrices au musée d'Orsay  
    Kimberly Jones, conservatrice des peintures françaises du XIXe siècle à la National Gallery of Art de Washington       

Degas Dance, creation by the Paris Opera Ballet

  • Parcours-spectacle
    Friday October 11, 2019, 7.30 pm.
    Saturday October 12, 2019, 7.30 pm.

    Artistic direction : Aurélie Dupont
    Conception and choreographies : Nicolas Paul
    Emilie Cozette, Etoile
    Stéphane Bullion, Etoile
    Paris Opera Ballet

Aurélie Dupont, Dance Director, and Nicolas Paul, Sujet and choreographer, have drawn inspiration from Degas’s work to give birth to an exceptional creation. An immersive performance and an initiatory journey, Degas Danse offers a tour within the exhibitions and the museum spaces, while questioning the painter’s fascination with dance and theatre and its artistic abilities to convey the atmosphere of a performance, of the stage or the backstage… 

DISTRIBUTION

PROLOGUE de 19h30 à 20h30

Nef

Ambigramme 1 / Répétitions

Une vidéo, projetée simultanément sur les deux tours du fond de Nef, forme une seule et même proposition chorégraphique. Tandis que d’un côté, elle avance, de l’autre elle se rembobine, dans un éternel recommencement. Ou comment le passé dialogue avec le présent.

Chorégraphie et conception : Nicolas Paul
Réalisation : Jean-Christophe Guerri et Nicolas Paul
Prises de vues et répétitions : Jean-Christophe Guerri
Avec : Charlotte Ranson, Yvon Demol, Takeru-Costes

Du modèle au dessin

À la manière de Degas esquissant des silhouettes dans son carnet de croquis, des artistes sont invités, sous le regard du public, à dessiner à leur tour. Une danseuse de l’Opéra est leur modèle.

Conception : Aurélie Dupont
Avec : Emilie Cozette, danseuse étoile
Et la participation des étudiants de l’Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts

Exposition Degas à l’Opéra

Ambigramme 2 / Reflets

Imaginée en résonance avec les tableaux réunis pour l’exposition, une expérience sonore est proposée au visiteur. Les danseurs de la Compagnie livrent leurs témoignages sur l’Opéra d’aujourd’hui, en écho à l’univers du théâtre dépeint par Degas.

Conception et réalisation : Damien Pizzimenti et Nicolas Paul

Lieu de l’exposition « Degas à l’Opéra »

Avec : les danseurs du Ballet de l’Opéra national de Paris

Cet Atelier propose de se rêver, le temps d’un instant, danseurs et danseuses, chanteurs et chanteuses, en portant un des magnifiques costumes de l’Opéra. Il s’agit d’en découvrir les sensations multiples, sans oublier les contraintes et les difficultés que peuvent rencontrer les artistes sur scène. 

Habillement : Direction des costumes de l’Opéra national de Paris


PARCOURS de 20h30 à 21h45

Salle des fêtes
Ambigramme 3 / Représentations


Confronté à une forme de proximité avec les artistes, dans un espace qui bascule constamment, le spectateur cherche du regard les interprètes. La démultiplication des points de vue interroge la perception d’un art tout aussi fascinant qu’insaisissable. Entre attirance et retenue, admiration et critique.

Conception et chorégraphies : Nicolas Paul
Avec : Ida Viikinkoski, Juliette Hilaire, Caroline Osmont
Répétitrice : Caroline Bance
Musique : NoiseBleed : Beast – éditeur Bandcamp

Auditorium

Ambigramme 4 / Attentes

Dans un jeu de renversement, le public est interpellé sur le sens qu’il donne à sa présence au théâtre. Que vient-il regarder, quelles sont ses aspirations et que traduisent-elles ?

Conception et chorégraphies : Nicolas Paul
Avec : Stéphane Bullion, danseur Étoile
Répétiteur : Adrien Couvez
Musique : Dwans : Screen shot, tiré de l’album to be kind.

Nef

A la Barre

Manière d’hommage aux danseuses dessinées par Degas dans ses croquis et tableaux, le travail à la barre propose de mettre en mouvement ces figures, de mêler les gestes, les poses, les postures, entraînant la peinture dans une suite de danses.

Conception: Aurélie Dupont
Avec : Victoire Anquetil, Anémone Arnaud, Claire Gandolfi, Sofia Parcen, Gwenaëlle Vauthier


EN CONTINU de 20h30 à 21h45

Nef

Ambigramme 5 / Suites

Evocation de l’envers du décor, de ce qui s’y passe quand les danseurs s’apprêtent, enfilent un costume, se mettent en scène puis s’en débarrassent pour en passer un autre. Où commence et où termine la représentation ; que reste-t-il une fois que le rideau est tombé ?

Conception et réalisation Jean-Christophe Guerri et Nicolas Paul
Prises de vues et répétitions : Jean-Christophe Guerri
Musique : William Basinski – The desintegration loop I – éditeur : Bandcamp
Avec : Pauline Verdusen, Katherine Higgins, Julia Cogan, Lucie Fenwick, Florian Magnenet, Yann Chailloux, Matthieu Botto, Julien Gozette, Gregory Dominiak, Samuel Bray, Alexandre Carniato, Jean-Baptiste Chavignier

Ambigrammes

Ambigramme : de « ambi » (deux à la fois, les deux ensemble) et « gramme » (lettre, écriture, graphique). Un ambigramme est la représentation graphique d’un mot qui suscite une double lecture. Grâce à la capacité humaine à reconnaître des caractères réalisés de manière imparfaite, il peut se lire selon différents points de vue, en fixant le regard sur les divers éléments de la représentation.


A L’issue du parcours, l’exposition, l’atelier des costumes ainsi que le bar-restaurant, au deuxième étage du musée, resteront ouvert jusqu’à 23h.

Prices

  • Price A
    Full price : 35€
    subscribers and friends : 30€
    Young and solidarity : 8€

Coproduction musée d’Orsay - Paris Opera
With the support of Chanel, sponsor of the Paris Opera Ballet's season   


Concert of the Paris Opera Orchestra in the Orsay's nave

  • Concert - Philippe Jordan

    Paris Opera Orchestra
    Orsay's nave - Dec. 9, 2019, 8 pm.

The Paris Opera is celebrating its 350th anniversary! On this occasion, the Orsay Museum has invited the Paris Opera Orchestra. Founded by Lully, the oldest French orchestra has premiered the most sumptuous lyrical tragedies and baroque amusements, set the standards for romantic opera and composed most major modern works. Musical Director Philippe Jordan combines both technical perfection and musical enthusiasm to preserve this tradition. Chosen for the Orsay’s nave, he will present a sensational Franco-Russian dual. As a tribute to French orchestral music, Debussy’s Images will be performed, followed by the spectacular and bursting Suites from Prokofiev’s Romeo and Juliet. The works of the Russian composer have a prominent place in the Paris Opera Ballet and Orchestra’s repertoire. Proof is given with this unique concert.  

Program

Claude Debussy
Images pour orchestre, FL 118
Sergeï Prokofiev
Roméo et Juliette, suites n° 1 et 2, extraits  

Prices

  • Tarif exceptionnel : 5€ (places debout) / 28€ (places assises).
    Placement libre.

    Certaines places ont une visibilité réduite.

Musée d'Orsay

En savoir plus

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